Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Život ve škatulce

A co chtěl básník tímto článkem říci? To, že se nikdy nesmíme nechávat zařazovat do škatulek, které vytvoří lidé kolem nás. Malujme si svoje vlastní škatulky a nikdy se nenechme odepisovat. 

Bylo mi 6 let a já poprvé zasedla ve školní lavici na základní škole. Malá blondýnka s dalmatinovou aktovkou a vlastnoručně opižlanou ofinou. Nejdůležitějším kritériem na volbu spolusedící byly dlouhé vlasy (které jsem já neměla). Všichni ve třídě byli stejně vyjukaní, dělili jsme se na ty, kteří měli kornout s bonbóny a na ty, co se chtěli kamarádit s těmi, co ho měli. Do teď si ten den pamatuji. Tenkrát jsem ještě netušila, že si mě základní škola zaškatulkuje.

Jednoho dne mi v žákovské přistála první pětka a poznámka. Sama jsem si podepsala domácí úkol. Docela se mi ten podpis povedl, akorát jsem se nepodepsala příjmením maminky, ale křestním jménem a tak z mého úkolu zářil velký tiskací podpis pastelkou “RŮŽENA”. Nevěřím tomu, že se na třídních schůzkách, maminka ani učitelka nesmály a že to jen rozebíraly se zhrozeným výrazem. Někde v tu dobu to tuším začalo. Asi by nikdo z vás neřekl, že jsem měla třikrát poznámku „ohrožuje životy spolužáků“. Například jsem se pokoušela pomoci trochu zakulacenějšímu spolužákovi a na židličku jsem mu v nestřežený okamžik modelínou připlácla špendlík v domnění, že se vyfoukne jako balón. Nerada bych ale zacházela do detailů mé dětské nerozvážnosti. Byla jsem zkrátka upištěné a praštěné dítě, co se neučí. O žádné poruše ale nevím.

Ten podstatný problém byl v tom, že jsem se odmítala učit. Někde na prvním stupni jsem se zamotala v matematice a už jsem se nikdy nechytla. Já paličák jsem si řekla, že se tu matiku prostě učit nechci a tak jsem jí nikdy neučila. Nechuť se zrodila ve chvíli, kdy jsem uvěřila učitelům, že jsem ve skupině dětí, kteří se nikdy nic nenaučí jen proto, že jim nejde jeden předmět. A jednou ze mě „nic nebude“. O třídních schůzkách učitelka na nástěnku vyvěsila pořadník „chytrých dětí“. Výsledky se odpichovaly od prospěchu z matematiky. Byla jsem třetí od konce. Od té chvíle se ke mně tak přistupovalo a já jim uvěřila. Uvěřila jsem jim, že na školu a podle některých i život prostě nemám a budu ráda, když nastoupím na učňák. Nechuť se tak postupně vkrádala i do ostatních předmětů a na konci devítky jsem málem propadla z matematiky, fyziky i chemie. Za to třeba dějepis, zeměpis a rodinnou výchovu jsem baštila.

Po nástupu na soukromou střední se všechno změnilo a já začala domů nosit jedničky. Snažila jsem se využít šance, jaké se mi dostalo a usedla do šprťácké první lavice. Tehdy byla ta šance vyskočit ze škatulky. Měla jsem možnost studovat to, co mě bavilo a pochopila jsem, že to všechno dělám pro sebe. Nejednou jsem se začala učit. Motivace vyletěla do vzduchu a já té minulé škatulce začala říkat NE. Přístup učitelů také udělal hodně a já vím, že svým budoucím dětem budu chtít jednou dopřát kvalitní školu, která je neušlape, ale bude s nimi pracovat, když jim něco nepůjde. A vlastně, když jim něco nepůjde, tak najde jejich kvality v jiném předmětu a ten bude pilovat. Nikdy nechci vidět jejich jména na seznamu „chytrých dětí“.

A co chtěl básník tímto článkem říci? To, že se nikdy nesmíme nechávat zařazovat do škatulek, které vytvoří lidé kolem nás. Malujme si svoje vlastní škatulky a nikdy se nenechme odepisovat. Pracujme na sobě, hledejme co nás baví a naplňuje. Dokážeme cokoli na světě, i když se nám to teď může zdát jako sci-fi. Kdyby mi někdo ve čtrnácti tvrdil, že vystuduji bakaláře, dostanu se na magistra a místo toho odletím podnikat a studovat do Austrálie, asi bych se celou základkou společně s učiteli proválela smíchy a hrozně bych se bála, jak to zvládnu. Tak moc jsem o svém tehdejším obrazu byla přesvědčená. Myslela jsem si, že můj životní program, je jasný.

Ne nadarmo se říká, že jedničkáři pracují pro trojkaře… tak kdo bude pracovat pro základkové pětkaře?

Autor: Kateřina Morávková | čtvrtek 8.2.2018 13:28 | karma článku: 8,98 | přečteno: 232x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

Oslavný song na Kima je hitem TikToku. Pecka, je to jak ABBA, říkají někteří

4. května 2024  14:54

Oslavná propagandistická píseň na severokorejského diktátora Kim Čong-una se stala hitem sociální...

Prokremelské motorkáře vítali v Brně jako delegáty ruské teroristické federace

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  14:40

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

Na trati z Břeclavi do Přerova srazil vlak člověka, muž na místě zemřel

4. května 2024  14:23

Srážka vlaku s člověkem uzavřela v sobotu od 13:00 trať mezi Nedakonicemi a Moravským Pískem. Muž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 0
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 0x
 

 

Seznam rubrik